Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze?

Egzamin z przedmiotu „Przedstawienie warsztatowe” na piątym roku reżyserii w AST we Wrocławiu. Wiodącym wątkiem w spektaklu jest depresja dziecięca i młodzieńcza. Główna postać, dziewczyna wychowana w cyrku przez rodzinę uchodźców z komunistycznej Rumunii, wspominając najważniejsze momenty i osoby ze swojego życia, opowiada historię od własnych narodzin aż do decyzji samobójczej, podjętej w wieku młodzieńczym. Poznajemy ją w momencie, w którym stojąc na krawędzi, gotowa do skoku, rozpoczyna retrospekcję, „skanuje” wszystkie swoje doświadczenia, szuka w nich twarzy i zdarzeń, które mogłyby oddalić ją od podjętej decyzji o odebraniu sobie życia. Wiele traumatycznych sytuacji i nieustanny strach o życie matki, która wisi za włosy pod kopułą namiotu, powodują, że dziecięce mechanizmy obronne przestają działać. Główna bohaterka, Aglaia, dochodzi do krytycznego stanu dekompensacji. W onirycznym świecie dziewczyny poznajemy również jej najbliższą rodzinę oraz to w jaki sposób ich zachowanie i decyzje wpływają na bohaterkę. Tytułowe pytanie, „dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze”, okazuje się nie tylko rozpoczęciem dziecięcej zabawy, ale także filozoficznym rozważaniem, dlaczego człowiek cierpi.

Tekst: Aglaia Veteranyi
Adaptacja sceniczna tekstu, reżyseria, scenografia: Marta Wiśniewska
Konsultacje scenograficzne: Natalia Jędrych
Muzyka: Magdalena Gorwa
Obsada: Patrycja Bukowczan, Antonina Federowicz, Maciej Łabaz, Magdalena Skiba
Opieka pedagogiczna: mgr Jerzy Jan Połoński 

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij